Skrevet av: Anette Lien, student på digital markedsføring

Har du noen gang tenkt over hva du faktisk klikker på, når du ser et kult facebookinnlegg,
et fortyllende bilde på instagram eller en interessant sak i en nettavis? Dersom avsender
ikke er å finne på vennelista di, er innholdet stort sett sponset og produsert av en digital
markedsfører.

Å lage fengende innhold til digitale kanaler er en digital markedsførers hovedoppgave.
Uansett hvilken enhet du er på, smarttelefon, laptop eller ipad, enten du er på jobb, skolen eller
hjemme, blir du bombardert med inntrykk. Mange av inntrykkene er det bedrifter som betaler for
at du skal se og klikke på. En merkevare vil med stor fordel kunne ansette en digital
markedsfører som kan skape godt innhold og som er oppdatert på kanaler og verktøy som
sørger for at innholdet når ut til de riktige menneskene.

Hvilke egenskaper du med fordel bør ha for å lykkes som digital markedsfører:

  • Nysgjerrig
  • Initiativrik
  • Kreativ
  • Strukturert
  • Analytisk
  • Effektiv
  • Målbevisst

Hva en slik utdanning vil gi deg kunnskap om.

I løpet av Noroffs digitale markedsføringsutdanning vil du lære om digital kommunikasjon,
utviklingstrender, engasjerende innhold, digitale kanaler, aktuelle sosiale medier- og
annonseringskanaler, hvordan nå riktige målgrupper, god brukeropplevelse, standarder og
regelverk, for å nevne noe.

Hvorfor markedet trenger digitale markedsførere.

Alle bedrifter eksisterer fordi det er et behov for deres tjenester eller produkter, men ingen får
noen sinne vite om at bedriften eksisterer med mindre noen forteller om dem via digitale
kanaler. Med en teknologi i rask utvikling der flere muligheter kommer til, er dette en bransje
som er i konstant endring. Det innebærer at digitale markedsførere må holde seg oppdatert på
trender og verktøy og en slik utdanning vil derfor sikre deg jobb i fremtidens samfunn.