Alle grafiske designere har en hemmelig drøm om å lage noe som virkelig fanger mennesker.

Det kan være en fantastisk logo, en banebrytende font eller et sobert designet platecover. Uansett hva du er mest opptatt av, vil de fleste design-spirer enes om at forsiden på et fett magasin er noe av det aller morsomste en kan jobbe med.

Og alle som er opptatt av magasindesign bør stikke innom nettsiden Coverjunkie — et nettsted laget av mennesker som er nesten sykelig opptatt av kule forsider.

Selv om man har forholdsvis mye plass å boltre seg på, betyr ikke det at forsiden er uten utfordringer. Man ønsker gjerne å si mest mulig, men med så få ord som mulig.

Samtidig er det gjerne kombinasjonen av tekst og bilde som skaper magi. Det er designerens rolle å sammenfatte det beste fra de to profesjonene.

Magasinet i-D har kåret de beste forsidene noensinne, og her er noen av deres, og Coverjunkies’ favoritt-forsider:

untitled-article-1433237656-body-image-1433238303

For de uinnvidde er dette altså faren til the Kardashians, som transperson, på forsiden av Vanity Fair.

 

untitled-article-1433237656-body-image-1433238356

1998-utgaven av The Face er farget av tidens ånd, men gir også et utrolig mørkt frempek ettersom motedesigner Alexander McQueen tok sitt eget liv noen år senere.

 

1388501060

Etter terroraksjonen under maratonløpet i Boston lagde Boston Magasin denne forsiden — basert på løpesko.

 

1367682657

Det trauste business-magasinet Bloomberg Business Week fikk en ny AD som ikke lar seg pelle på. I forhold til mange av sine konkurrenter er dette et eksempel på at det er fullt mulig å lage et dritfett cover til en døll sak i et fagtidskrift.

 

untitled-article-1433237656-body-image-1433238530

Et av de første magasin-coverene til den kommende supermodellen Kate Moss, her fra The Face i 1990.

 

untitled-article-1433237656-body-image-1433238609

Ingen cover-sak er komplett uten ræva til Kim Kardashian. Bildet kan man mene mye om, men AD og redaktør var nok sjeldent samstemte da de bestemte seg for å bruke teksten «break the internet» på coveret — for det var nettopp det som skjedde i dagene etter lansering.

 

untitled-article-1433237656-body-image-1433239125

Av og til trenger man ikke tekst. Hvis bildet har den kvaliteten som National Geographics eksempel over her, blir ord overflødige. Forsiden figurerer på stort sett alle «best cover ever»-kåringer, og er like skjellsettende over 30 år senere.

 

1452875184

Hvis bildet ikke duger kan en god designer redde dagen utelukkende ved kreativ bruk av tekst og fonter.

 

1464874369

Nok en supersterk forside fra Bloomberg som ikke overlater noe til fantasien.

 

1477905498

Her har nok ikke redaksjonen klart å skjule sine egne følelser. Stort klarere kan det ikke sies.

 

vgprince-2000096-10-1461573696550

Godt design kan dukke opp på de merkeligste steder. Avisen VG er kanskje ikke mest kjent for stramt design, men avisens forside da artisten Prince døde tidligere i høst høstet flere priser, internasjonale lovord og skryt blant flere av landets beste designere, og forsiden viser hvor langt man kommer med en god idé og et filter.