Til manges store overraskelse, kom Netflix nylig med en lett latterliggjørende melding rettet mot noen av sine egne kunder.
– Til de 53 personene som har sett A Christmas Prince hver dag de siste 18 dagene: Hvem såret dere, spør strømmetjenesten på Twitter.
To the 53 people who've watched A Christmas Prince every day for the past 18 days: Who hurt you?
— Netflix US (@netflix) December 11, 2017
Dersom du ikke har sett filmen, er A Christmas Prince en ny romantisk komedie som handler om en reporter, som utgir seg for å være en lærer for å skrive om en kjekk prins med en utsvevende livsstil. Hun ender imidlertid opp med å bli forelsket og sliter med å holde sannheten hemmelig.
IMDB-brukerne har gitt den beskjedne 5.7 poeng av 10 mulige.
Uansett, Netflix-harselasen har de siste dagene skapt en durabel Twitter-storm. Hundretusenvis har delt, likt eller svart på tweeten. Noen synes påfunnet er gøy, mens andre mener offentliggjøringen av tallene er et stort overtramp.
Flere er også dypt bekymret over hvordan selskapet behandler informasjonen de samler inn om kundene sine.
- Du kan være med å utvikle morgendagens teknologi! Les mer om vårt studietilbud her.
Some questions for reporters to ask Netflix:
—How many employees have access to people's viewing habits?
—Are there any controls on how they can access this data/what it can be used for?
—What's the punishment for creeping on people?
—Why are they publicly shaming customers? https://t.co/bnouaaGnZC— Trevor Timm (@trevortimm) December 11, 2017
I årsrapporten til Netflix røpes det også at én brite så filmen Bee Movie 357 ganger på 12 måneder, altså i gjennomsnitt nesten én gang dagen, skriver CTV News.
En canadier så i samme tidsrom The Lord of the Rings: The Return of the King hele 362 ganger.
Men er det egentlig problematisk av Netflix å dele denne anonyme informasjonen?
Det kommer nok an på øyet som ser. Noen stor skade er neppe skjedd med kun denne meldingen. Frykten er likevel at store selskaper som Netflix, Facebook og Google skal misbruke den omfattende informasjonen de har om oss.
Netflix vet nemlig en god del om sine 109 millioner kunder. Selskapet vet hva de ser, hvor ofte de ser det og når på dagen de gjør det. Det er langt fra alle som vil at deres guilty pleasures skal spres offentlig.
På tross av klagene, fortsetter Netflix-kontoen å tvitre med en sarkastisk tone.
I just want to make sure you're okay
— Netflix US (@netflix) December 11, 2017
Ok sweetie
— Netflix US (@netflix) December 11, 2017
Er du interessert i hvordan teknologien bak selskaper som Netflix og Facebook lages?
Noroff tilbyr bachelor i applied data science. Her lærer du det teoretiske grunnlaget som kreves for å jobbe som data scientist og gode praktiske ferdigheter i anvendelsen av verktøy og teknikker innen feltet.
Dette er en svært ettertraktet ekspertise, som høyst trolig kommer til å øke i fremtiden.
Toppbilde: Skjermdump, A Christmas Prince (Via Netflix)