De aller færreste kjenner navnet hennes, men Carolyn Davidson er kanskje verdens mest innflytelsesrike designer — noensinne.

Selv om Carolyn selv er ganske så anonym, er formgivningen hennes representert helt der oppe sammen med løkkeskriftlogoen til Coca-Cola, stjernen til Mercedes og det halvspiste eplet til Apple.

 

«Noe med bevegelse»

Den ikoniske Nike-logoen ble unnfanget mens Carolyn studerte grafisk design ved Portland State University i den grankledde delstaten Oregon, nord-øst i USA.

Studentøkonomien hennes var forholdvis trang, og mellom forelesningene klaget Carolyn sin nød over at hun ikke engang hadde penger nok til å kjøpe seg maling til maletimene sine.

Akkurat dette ble snappet opp av en av Carolyns forelesere, Phil Knight, som var i ferd med å gründe selskapet Blue Ribbon Sports, som skulle produsere sportsklær og sko.

Phil foreslo for Carolyn at hun kanskje kunne ta på seg et lite designoppdrag for ham: Å tegne en logo som «hadde noe å gjøre med bevegelse».

 

Inspirert av … Nike

Det var det…

Ingen føringer. Ingen designmanualer. Ingen blåbok, arv eller designhistorie å lene seg på.

Phil ville ha utkast til logodesign kjapt levert, og Carolyn kastet seg over oppgaven med iver og leverte fem forslag.

Et av dem fikk kallenavnet «swoosh»…

nike-logo-design_patent

Ettersom Phil hadde dårlig tid forkastet han de fire andre og bestemte seg for å gå for swooshe – selv om han ikke likte den.

«Jeg elsker den ikke, men den vil gro seg til» sa Phil etter å ha bestemt seg.

Inspirasjon til designet hadde Carloyn hentet fra den mytologiske figuren Nike, seiersgudinnen til de gamle grekerne.

nike_ephese
Klassisk gresk skulpturrelieff fra byen Efesus som framstiller den bevingede seiersgudinnen Nike som kommer med en seierskrans.

 

To dollar timen

Neste punkt på Phils liste var å gi selskapet, som frem til nå hadde blitt kalt Blue Ribbon Sports, et nytt navn. Fra logoen hadde han hørt navnet Nike, og det passet jo også bra at hun var seiersgudinne …

Carolyn ble betalt to dollar per time, totalt 35 dollar, eller knappe 300 kroner for jobben. Slettes ingen upris for en kjapp designjobb i 1971, men alle de involverte var fremdeles uvitende om at både logoen og selskapet  noen år senere skulle være blant verdens mektigste.

skjermbilde-2016-11-29-kl-13-55-34

Phil fortsatte å jobbe hardt med selskapet.

I løpet av kort tid opplever Nike en vanvittig vekst, og sportsmerket får internasjonal status. Carolyn fortsetter å jobbe som designer.

Mye av suksessen er unektelig takket være Carolyns unike formsans, men etter fem år blir designjobben satt bort til et eksternt byrå.

 

Ikke glemt

Men Phil har ikke glemt hvem som kom opp med idéen …

Tolv år senere inviterer Phil sin gamle designer Carolyn på firmalunsj. Det er noe han vil si henne. Og han har noe han gjerne vil gi.

Opp fram lommen trekker han en solid diamantring — med Nike-logoen inngravert.

I tillegg overleverer Phil en konvolutt fylt med aksjer i Nike-selskapet.

Et tiår senere er Nike-swooshen blitt så innprentet i folks bevissthet at selskapet bestemmer seg for rett og slett å fjerne Nike-bokstavene fra logoen, og kun satse på swooshen.

En genistrek som sammenfatter alt de står for.

Carolyn pensjonerte seg i år 2000, og bruker for tiden dagene til å stille opp som frivillig på Ronald McDonalds hus hvor hun består familiene til syke barn.

nike-logo-png-image

Kilder: Wikipedia