En av fjorårets mest overraskende, originale og rett ut mind blowing filmopplevelser var scifi-nyskapningen Arrival.
Filmen er basert på boken «Story of Your Life» av Ted Chiang, og handler i korte trekk om den unge lingvisten og språkviteren Louise Banks og hennes opplevelser.
En dag da jorden plutselig får besøk av tolv mystiske romfartøyer, blir Louise hanket inn som språkekspert av myndighetene for å finne en måte å kommunisere med de utenomjordiske på.
Filmen byr på originale visualiseringer av fremmede vesener — og et utenomjordisk lydunivers som bare må oppleves.
Hele Arrival-lydbildet er gjennomarbeidet fra første til siste sekund, og derfor er det kanskje ikke så rart at filmen er nominert til Oscar i både katergorien Sound Editing og Sound Mixing.
(I tillegg til fem andre kategorier, inkludert årets beste film!)
Både regissør Dennis Villeneuve og sound engineer Sylvain Bellemare har begge sterke meninger om lyddesign for film, og til Arrival ble det tidlig bestemt at selv om filmen både har et futuristisk og høyteknologisk preg, skulle ikke lyddesignet bære preg av syntetiske lyder.
Tvert om, så er alle de utrolig sterke lydeffektene i filmen i utgangspunktet hentet fra virkelige opptak av alt fra jordskjelv, til svake vindpust, isfjell og andre naturlyder.
Lydene er selvfølgelig bearbeidet av kløktige ører og dyrt utstyr, men kilden er definitivt av jordisk opphav.
I videoen nedenfor kan du se (og høre) sjef-lyddesigner Sylvian Bellemare og flere andre fra teamet hans fortelle hvordan de jobbet seg frem til det Oscar-nominerende resultatet:
https://www.youtube.com/watch?v=HUKub_NECQs
Om de vinner, får vi vite under Oscar-utdelingen. Den finner sted førstkommende søndag, 26. februar – eller rettere sagt natt til mandag, norsk tid.
Å legge lyd på bilde er en nær magisk opplevelse, og i filmindustrien er lyddesign et høyt verdsatt fag.
Er du interessert i dette fagfeltet kan du studere Lyd- og musikkproduksjon eller Filmproduksjon hos Noroff for å lære mer- og sette kunnskapene dine på prøve.