Hvis du husker Oscar-utdelingen for et par måneder siden, er det trolig på grunn av rot fra arrangørene – framfor filmenes kvalitet.

Det er synd, men ikke verre enn at vi kan leve med det. I alt kaoset og mediemaset som oppstod i forbindelse med at «La La Land» feilaktig fikk Oscar for beste film, var det i hvert fall få som fikk med seg hvem som fikk Oscar for beste lydmiks.

Det er en kategori som bør få mer oppmerksomhet. Film er tross alt et audiovisuelt medium. Lyden er ikke bare krydder – den står helt sentralt i opplevelsen.

To lydkategorier

Oscar-utdelingens to lydkategorier er for beste lydklipp og beste lydmiks. Forskjellen mellom dem er kort fortalt at lydklipp handler om å ta opp, skape eller designe lyden, mens lydmiksen handler om å sette det sammen til et ferdig produkt.

Mens sci-fi-storfilmen «Arrival» var nominert til begge prisene, og stakk av med prisen for beste lydklipp (vel fortjent, spør du oss), gikk årets Oscar for beste lydmiks gikk til det storslåtte krigseposet «Hacksaw Ridge».

Begge filmene er nå tilgjengelige for filmleie. Vil du se en god film i helga som samtidig er en «master class» i lydmiksing, kan vi anbefale begge to – ellers kan du se nederst for en liste over hvilke andre filmer som har vunnet for beste lydmiksing de siste åra.

 

Nominert 21 ganger

«Hacksaw Ridge» er regissert av Mel «sugar tits» Gibson og tar for seg historien til den religiøse militærlegen og pasifisten Desmond Doss.

Filmen bygger på en sann historie, og selv om Desmond nektet å bære våpen havnet han i et av de blodigste krigshendelsene noensinne — slaget om Okinawa.

Mens titusener av soldater fra begge sider ble drept, gjorde Desmond sin plikt side om side med sine væpnede kamerater — og for dette ble han den første pasifist som fikk tildelt den høythengende krigsutmerkelsen Medal of Honor.

Grunnen til at «Hacksaw Ridge» stakk av med Oscar for beste lydmiks er fåfengt å beskrive med ord. Men når lyd og bilde flyter så til de grader sømløst sammen, det er da man forstår verdien og magien i arbeidet som ligger bak.

Lydmiksen er gjort av bransjeveteranen Kevin O’Connell, som tok imot prisen sammen med kollegene Andy Wright, Robert Mackenzie og Peter Grace.

I videoen nedenfor kan du se noen av folka bak lyden snakke om arbeidet med filmen — vel verdt en titt for alle som er interessert i filmlyd:

Kevin O’Connell har tidligere vært nominert hele 21 ganger, og dette er første gang han vinner. Vel fortjent!

Vinnere av Oscar for beste lydmiks siden 2000:

  • 2000: «Gladiator»
  • 2001: «Black Hawk Down»
  • 2002: «Chicago»
  • 2003: «Ringenes herre: Atter en konge»
  • 2004: «Ray»
  • 2005: «King Kong»
  • 2006: «Dream Girls»
  • 2007: «The Bourne Ultimatum»
  • 2008: «Slumdog Millionaire»
  • 2009: «The Hurt Locker»
  • 2010: «Inception»
  • 2011: «Hugo»
  • 2012: «Les Misérables»
  • 2013: «Gravity»
  • 2014: «Whiplash»
  • 2015: «Mad Max: Fury Road»
  • 2016: «Hacksaw Ridge»

 

Å legge lyd på bilde er en nær magisk opplevelse, og i filmindustrien er lyddesign et høyt verdsatt fag.

Er du interessert i dette fagfeltet kan du studere Lyd- og musikkproduksjon eller Filmproduksjon hos Noroff for å lære mer- og sette kunnskapene dine på prøve.