Kan du slå denne rekorden?
Dersom du blunker, kan det være at du går glipp av hvordan denne roboten løser en Rubiks kube.
Roboten filleristet den tidligere verdensrekorden på 4.59 sekunder, satt av SeungBeom Cho. Den nær uslåelige rekorden, som ble satt i våres, er på kun 0.38 sekunder.
Se hvordan den gjør det her:
Utviklerne er MIT-student Ben Katz og programvareutvikler Jared Di Carlo, som blant annet brukte to Playstation Eye-kameraer for å lage verdensmesteren.
Dette er imidlertid ikke den eneste roboten som har lært seg kuben. En ny robot har lært å mestre spillet – helt uten menneskelig input.
Algoritmen, som heter DeepCube, kan nå løse den med 30 trekk i gjennomsnitt. Det er ikke så verst når vi vet at det finnes 43.252.003.274.489.856.000 antall mulige posisjoner i en Rubiks kube.
Det er faktisk ganske godt gjort, men er det like imponerende som dette?
Maskiner med kunstig intelligens lærer det utviklerne deres vil at de skal lære. Spill blir ofte brukt i startfasen fordi de gjerne har klare regler, og det er tydelig hvorvidt man vinner eller ikke.
Det har gjort at roboter stadig erobrer nye områder og har tidligere slått oss grundig i folkekjære spill som sjakk – og, ikke minst, Mortal Kombat.
Det var forskere i Israel som testet sin algoritme på det ikoniske spillet. Spillet er en ideell test for kunstig intelligens, forklarer forskerne i en artikkel. Fordelene skal være at begge spillerne deler samme skjerm, og at hvor gode trekkene deres er, er veldig avhengig av hva den andre spilleren foretar seg.
Til slutt ble algoritmen så god at den slo Mortal Kombat-eksperter, skrev forskerne. Et stort steg for kunstig intelligens, et bittert nederlag for oss som vokste opp med spillet.
Interessert i teknologi?
Noroff tilbyr en rekke teknologiutdanninger rettet mot morgendagens arbeidsmarked, slik som Applied data science, Digital prototyping og 3D-studier.
Vi har løpende opptak, som betyr at du fortsatt kan søke på studieplass til høsten.
Toppbilde: Skjermdump, Ben Katz